SEJD Café & Boutique, Gorms Torv 7a + 7b, Jelling
Vikingeinspireret atmosfære i moderne fortolkning. Der sælges espresso, håndbrygget special øl, håndstøbte is og meget mere.
Man kan få fortællinger-to-go! Spille tavlespil. Opleve mytologisk inspireret kunst og kunsthåndværk. Lokale fødevarespecialiteter sælges to go eller som souvenirs. Læs mere på www.cafesejd.dk eller mød os på www.facebook.com/cafesejd
Navnet SEJD Café & Boutique er valgt for at understrege et ønske om at understøtte fortællingen om vikingetidens kvinder. De frie kvinder i vikingetiden blev – i modsætning til deres medsøstre i andre dele af verden - værdsat og respekteret både juridisk, som partnere og som religiøse formidlere.
Kvinderne blev hørt i valget af ægtefælle, de kunne arve, de kunne blive skilt, de kunne bære våben. De løste også betroede opgaver i forhold til både driften af gårdene og håndtering og handel af slaver og håndværk. Vigtigst af alt var det måske at beslutninger i familien skete i dialog mellem ægtefællerne. Det var en udbredt opfattelse at beslutninger ensidigt truffet af manden, på trods af ægtefællen, var dømt til at mislykkes.
Respekten for de frie kvinder viste sig også ved at kvinderne blev respekteret som individer. Seksuelle overgreb på frie kvinder forekom angiveligt sjældent.
Kvinderne var angiveligt tiltrukket af kristendommen. Der er flere beretninger om at kvinde krævede at man frasagde sig den gamle tro. Desværre skulle det vise sig at den sympati senere blegnede. Den nye religion respekterede ikke kvinderne i samme omfang som tidligere. Med kristendommen skulle kvinderne nu være manden underdanig.
Sejd eller Seid (norrønt Seidr) var en rituel praksis i nordisk tro. Sejd blev udført af Vølver eller Sejdkoner. Undtagelsesvis var der også mænd der kunne udføre Sejd, men sådanne mænd blev set ned på som kvindagtige eller Ergi (læs: homoseksuelle). I gudeverdenen beherskede Freja sejd. Odin søgte af alle kræfter at lokke Frejas særlige indsigt i Sejd kunsten ud af hende. Sejd kunne enten være god eller ond. Bortset fra at kunne beskytte og helbrede så kunne Sejd også forårsage impotense eller dødsfald. En af de rigeste kvindegrave fundet på Sælland tilhørte en sejdkone. På grund af sin rigdom og gravens status må man antage at kvinden, formentlig har været en del af Harald Blåtands hof og som sådan have virket som strategisk sparring for Harald Blåtand.
Vikingernes beretning om verdens skabelse, verdens undergang (Ragnarok) og en ny verdens opstandelse er beskrevet i ’Vølvens Spådom’! Et storslået digt, skrevet af en kvinde - en vølve eller sejdkone!
Sejd or Seid (norrønt Seidr) was a ritual practice in norse religion, traditionally practised by kultleaders: vølver or Sejdkoner. In rare cases it could also be performed by sejdmen, but it meant a social stigma. Sejd could either be good or malicious; benign sejd to cure or protect and be witchcraft, while malicious sejd could cause impotence or loss of life. In the recent past, sejd ritual being reconstructed into the context of the modern Asetro.